ARiMR w terminie od 27 października do 15 listopada 2025 przyjmuje wnioski o pomoc finansową w związku ze szkodami w uprawach rolnych spowodowanymi wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Zgodnie z § 13zzzi rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187 z późn. zm.), Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie od 27 października 2025 r. do 15 listopada 2025 r. przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.

Pomoc będzie udzielana ze środków krajowych jako pomoc publiczna zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 327 z 21.12.2022, str. 1, z późń.zm.).

Pomoc finansowa może zostać udzielona producentowi rolnemu:

  1. któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
  2. będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2472;
  3. w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r.:
  • przymrozków wiosennych,
  • powodzi,
  • gradu,
  • deszczu nawalnego
  • huraganu

w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję szacującą szkody, i które wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej.

Pomoc jest przyznawana w drodze decyzji kierownika biura powiatowego Agencji na wniosek złożony w terminie do dnia 15 listopada 2025 r.

Pomoc nie przysługuje do powierzchni upraw drzew i krzewów owocowych, truskawek i warzyw w których wystąpiły w 2025 r. szkody spowodowane przymrozkami wiosennymi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz do powierzchni upraw do których wnioskodawca otrzymał pomoc na podstawie przepisów § 13zzzh ww. rozporządzenia („Żuławy – Deszcz nawalny 2025 – de minimis w rolnictwie”).

Jak złożyć wniosek

Na podstawie § 13zzzi ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r., formularz wniosku został udostępniony w wersji elektronicznej na stronie internetowej ARiMR -–> Platforma Usług Elektronicznych (PUE) –> Klęski 2025 – pomoc publiczna.

Producent rolny składa wniosek przez Internet po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE ARiMR), dostępnej na stronie internetowej Agencji.

Logowanie do Platformy PUE ARiMR

Producent rolny, składając wniosek poprzez PUE ARiMR składa m.in.:

  1. oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej oraz informacje o wysokości otrzymanej przez niego pomocy publicznej, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  2. informację o kwocie obniżenia dochodu w wyniku szkód w produkcji roślinnej (na podstawie informacji z protokołu oszacowania szkód);
  3. informację o powierzchni upraw rolnych, na której szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich spowodowały utratę co najmniej 30 % plonu (na podstawie informacji z protokołu oszacowania szkód);
  4. oświadczenie o kwocie odszkodowania otrzymanego z zakładu ubezpieczeń;
  5. oświadczenie, że zgodnie z przepisami art. 10c ust. 3 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1199) wyraża zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego, które zostało wszczęte na Wniosek o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu.złożony za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji, a także wymianę korespondencji dotyczącej postępowania, w tym składania pism i doręczania pism oraz wykonywania innych czynności dotyczących postępowania, w tym podpisywania dokumentów, za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji zgodnie art. 10c ust. 7 ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o ARiMR oraz, że został pouczony o skutkach wyrażenia zgody na wymianę korespondencji.

Do wniosku o pomoc załącza się:

  1. kopię protokołu oszacowania szkód zawierającego informacje o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2025 r. przymrozków wiosennych, powodzi, gradu, deszczu nawalnego lub huraganu zawierającego potwierdzenie wystąpienia ww. szkód dokonane przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce ich wystąpienia, a w przypadku gdy gospodarstwo rolne jest położone na obszarze co najmniej dwóch województw, w których wystąpiły te szkody, przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce położenia największej części tego gospodarstwa. Potwierdzenie jest dokonywane poprzez sporządzenie na tym protokole adnotacji o potwierdzeniu wystąpienia tych szkód;
  2. kopie polis ubezpieczeniowych potwierdzających zawarcie umów ubezpieczenia upraw rolnych.

Wszystkie informacje dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr/kleski-2025—pomoc-publiczna

Autor: Dawid Janiszczak

Liczba wyświetleń: 77