Uzyskaj numer PESEL oraz profil zaufany – usługa dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Umów się na wizytę: 16/670-48-00 wew. 301, 302.
Jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy i przybyłeś(-aś) do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi w twoim kraju? Możesz uzyskać numer PESEL, który umożliwi Ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie możesz uzyskać profil zaufany, który umożliwia załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet.
Możesz uzyskać numer PESEL, jeśli:
- jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy lub
- jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy i masz Kartę Polaka, lub
- jesteś członkiem najbliższej rodziny obywatela/obywatelki Ukrainy, który/która ma Kartę Polaka, lub
- jesteś małżonkiem/małżonką obywatela/obywatelki Ukrainy, ale nie masz obywatelstwa ukraińskiego
oraz przybyłeś(-aś) w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi w twoim kraju.
Informację o numerze PESEL, znajdziesz w sekcji Co to jest numer PESEL.
Każdy, kto spełnia warunki wymienione w sekcji Kiedy możesz skorzystać oraz:
- przybył w okresie od 24 lutego 2022 r. do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi,
- zgłosi się (złoży wniosek) do dowolnego urzędu gminy.
- Co musisz przygotować
Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym.
Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Jeżeli nie masz takiego dokumentu, to podpisanie przez ciebie wniosku jest równoważne prawnie z oświadczeniem, że twoje dane są prawdziwe.
- Dane, które wpiszesz we wniosku:
- imię i nazwisko,
- data i miejsce urodzenia,
- kraj urodzenia i obywatelstwo,
- data wjazdu do Polski,
- ukraiński numer ewidencyjny ‒ jeśli masz,
- aby uzyskać profil zaufany – dane kontaktowe: adres e-mail i polski numer telefonu.
- Jeśli wypełniasz wniosek w imieniu osoby małoletniej (dziecka poniżej 18 r.ż.), podaj dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.
Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) i – jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie.
Aby uzyskać profil zaufany, musisz mieć :
- działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora, którego jesteś wyłącznym użytkownikiem,
- adres e-mail, z którego korzystasz.
Pamiętaj! Podczas składania wniosku zostaną pobrane twoje odciski palców.
Wypełnij wniosek, przygotuj potrzebne dokumenty oraz zdjęcie – szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
Wniosek musisz złożyć osobiście. Dziecko do 12 roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku ‒ z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie.
Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy, lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Od dzieci, które nie ukończyły 12 r.ż., nie pobiera się odcisków palców.
- Na wniosku złóż własnoręczny podpis.
- Złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy – szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
- Urzędnik pobierze twoje odciski palców.
- Otrzymasz wydruk potwierdzenia nadania numeru PESEL.
- Jeżeli masz ukończone 18 lat, na wniosku możesz wyrazić zgodę na:
- wprowadzenie danych (adres e-mail, numer telefonu komórkowego) do rejestru danych kontaktowych. Informacje o Rejestrze Danych Kontaktowych znajdziesz w sekcji Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych;
- potwierdzenie profilu zaufanego. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co to jest profil zaufany.
Jeśli we wniosku będą jakieś braki – urzędnik poprosi o ich uzupełnienie. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych
To jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który jednoznacznie identyfikuje osobę fizyczną. Numer PESEL zawiera:
- datę urodzenia,
- numer porządkowy,
- oznaczenie płci
- liczbę kontrolną.
Numer PESEL umożliwi ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce.
Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) to baza, dzięki której masz pewność, że administracja publiczna ma dostęp do twoich aktualnych danych kontaktowych. Po co administracji twoje dane kontaktowe? Pozwalają na szybki i skuteczny kontakt z tobą, by powiadomić cię o:
- dokumentach gotowych do odbioru,
- rozpatrzeniu złożonych wniosków,
- potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.
Pamiętaj! RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących ciebie. Twoje dane w RDK są bezpieczne. Dostęp do nich ma tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne.
Profil zaufany – cyfrowe narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych online, bez wychodzenia z domu.
Do czego służy profil zaufany?
- W Internecie pełni tę samą funkcję, co dokument tożsamości.
- Pozwala na podpisanie dokumentu elektronicznego podpisem, który jest równoważny prawnie z podpisem własnoręcznym (tylko wobec podmiotów publicznych).
Jeżeli we wniosku zaznaczysz, że chcesz potwierdzić profil zaufany:
- Na numer telefonu komórkowego podany we wniosku przyjdzie wiadomość SMS z jednorazowym kodem. Kod podaj urzędnikowi.
- Na podany we wniosku adres e-mail przyjdzie jednorazowy kod, który możesz, ale nie musisz podać urzędnikowi (jeżeli nie możesz odebrać tego kodu, to urzędnik i tak potwierdzi twój profil zaufany).
- Otrzymasz wydruk potwierdzenia utworzenia profilu zaufanego.
- Urzędnik poprosi cię o podpisanie zobowiązania, że nie udostępnisz swojego profilu zaufanego innej osobie (na drugim egzemplarzu wydruku).
Kiedy twój profil zaufany będzie gotowy, otrzymasz dodatkowe informacje:
- na podany we wniosku adres e-mail, w kolejnej wiadomości, otrzymasz nazwę użytkownika (login) oraz potwierdzenie, że twój profil zaufany jest gotowy;
- na numer telefonu komórkowego podany we wniosku otrzymasz kolejną wiadomość SMS z jednorazowym hasłem do aktywacji profilu zaufanego (nie musisz aktywować profilu zaufanego od razu).
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Отримайте номер PESEL – послуга для іноземців
Якщо Ви іноземець і мешкаєте в Польщі, то можете прописатися – у такому випадку автоматично отримаєте номер PESEL (Загальна система електронного обліку населення). Якщо Ви не можете прописатися, а будь-який державний орган вимагає від Вас вказання номеру PESEL – подайте відповідну заяву. Ознайомтесь, як це зробити.
призначати зустріч 16/670-48-00 wew. 301, 302
Ви отримаєте номер PESEL в обов’язковому порядку, якщо пропишетесь у Польщі для перебування протягом строку понад 30 днів.
- Подайте заяву у будь якої районну/ґмінну адміністрацію, якщо не можете прописатися, а Вам необхідно отримати номер PESEL.
Якщо Ви не можете прописатися:
- заяву про надання номеру PESEL – відкрийте файл у новому вікні – скачайте та заповніть вдома. Бланк заяви також можна отримати в районній/ґмінній адміністрації,
- документ, що посвідчує особу та інші дані, які Ви вказуєте у заяві.
Заяву можна подати особисто або це може зробити від Вашого імені уповноважений представник. Дізнайтеся в адміністрації, яким чином подати заяву через уповноваженого представника.
Пам’ятайте! У заяві слід вказати дійсну юридичну підставу, з якої виникає обов’язок отримання номеру PESEL. Якщо будь-який державний орган (наприклад, Фонд соціального страхування чи Податкова адміністрація) вимагає подання номеру PESEL – цей орган зобов’язаний вказати Вам також юридичну підставу.
Якщо у заяві будуть якісь неточності, Ви отримаєте повідомлення про необхідність її доповнення. Адміністрація може відмовити в розгляді заяви у випадку, коли заява не відповідає формальним вимогам
Заповніть заяву і приготуйте документ, який посвідчує Вашу особу – детальна інформація наведена у розділі Що потрібно приготувати.
- Подайте заяву в будь якої районну/ґмінну адміністрацію – детальна інформація наведена у розділі Де отримати.
- Скільки заплатити
Послуга безоплатна.
Скільки чекати
Працівник адміністрації прийме Вашу заяву відразу. Якщо існує підстава для надання номеру PESEL – Ви отримаєте довідку про надання номеру PESEL.
У районній/ґмінній адміністрації (там, де Ви подали заяву).
- Закон від 24 вересня 2010 р. про облік населення (Законод. Вісн. за 2021 р., позиція 510),
• Наказ Міністра внутрішніх справ від 4 січня 2012 р. у справі надання або зміни номеру PESEL (Законод. Вісн. за 2015 р., позиція 1984).