Uzyskaj numer PESEL oraz profil zaufany – usługa dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Umów się na wizytę: 16/670-48-00 wew. 301, 302.

Plików:
Wniosek - PESEL - UKR
Data 2022-03-15
Wielkość pliku 774.79 KB
Pobieranie 718
Wniosek - PESEL - RUS
Data 2022-03-15
Wielkość pliku 603.37 KB
Pobieranie 360
 

Jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy i przybyłeś(-aś) do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi w twoim kraju? Możesz uzyskać numer PESEL, który umożliwi Ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce. Jednocześnie możesz uzyskać profil zaufany, który umożliwia załatwianie wielu spraw urzędowych przez Internet.

Możesz uzyskać numer PESEL, jeśli:

    • jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy lub
    • jesteś obywatelem/obywatelką Ukrainy i masz Kartę Polaka, lub
    • jesteś członkiem najbliższej rodziny obywatela/obywatelki Ukrainy, który/która ma Kartę Polaka, lub
    • jesteś małżonkiem/małżonką obywatela/obywatelki Ukrainy, ale nie masz obywatelstwa ukraińskiego

oraz przybyłeś(-aś) w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi w twoim kraju.

Informację o numerze PESEL, znajdziesz w sekcji Co to jest numer PESEL.

Każdy, kto spełnia warunki wymienione w sekcji Kiedy możesz skorzystać oraz:

    • przybył w okresie od 24 lutego 2022 r. do Polski bezpośrednio z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi,
    • zgłosi się (złoży wniosek) do dowolnego urzędu gminy.
  • Co musisz przygotować

Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym.

Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Dokument, który potwierdzi dane, które podajesz we wniosku, w tym twoją tożsamość. Jeżeli nie masz takiego dokumentu, to podpisanie przez ciebie wniosku jest równoważne prawnie z oświadczeniem, że twoje dane są prawdziwe.

    • Dane, które wpiszesz we wniosku:
      • imię i nazwisko,
      • data i miejsce urodzenia,
      • kraj urodzenia i obywatelstwo,
      • data wjazdu do Polski,
      • ukraiński numer ewidencyjny ‒ jeśli masz,
      • aby uzyskać profil zaufany – dane kontaktowe: adres e-mail i polski numer telefonu.
    • Jeśli wypełniasz wniosek w imieniu osoby małoletniej (dziecka poniżej 18 r.ż.), podaj dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.

Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) i – jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – odpowiednie zaświadczenie.

Aby uzyskać profil zaufany, musisz mieć :

    • działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora, którego jesteś wyłącznym użytkownikiem,
    • adres e-mail, z którego korzystasz.

Pamiętaj! Podczas składania wniosku zostaną pobrane twoje odciski palców.

Wypełnij wniosek, przygotuj potrzebne dokumenty oraz zdjęcie – szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.

Wniosek musisz złożyć osobiście. Dziecko do 12 roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku ‒ z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie.

Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy, lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Od dzieci, które nie ukończyły 12 r.ż., nie pobiera się odcisków palców.

    • Na wniosku złóż własnoręczny podpis.
    • Złóż wniosek w dowolnym urzędzie gminy – szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
    • Urzędnik pobierze twoje odciski palców.
    • Otrzymasz wydruk potwierdzenia nadania numeru PESEL.
    • Jeżeli masz ukończone 18 lat, na wniosku możesz wyrazić zgodę na:
  • wprowadzenie danych (adres e-mail, numer telefonu komórkowego) do rejestru danych kontaktowych. Informacje o Rejestrze Danych Kontaktowych znajdziesz w sekcji Co to jest Rejestr Danych Kontaktowych;
  • potwierdzenie profilu zaufanego. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co to jest profil zaufany.

Jeśli we wniosku będą jakieś braki – urzędnik poprosi o ich uzupełnienie. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych

To jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który jednoznacznie identyfikuje osobę fizyczną. Numer PESEL zawiera:

  • datę urodzenia,
  • numer porządkowy,
  • oznaczenie płci
  • liczbę kontrolną.

Numer PESEL umożliwi ci np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce.

Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) to baza, dzięki której masz pewność, że administracja publiczna ma dostęp do twoich aktualnych danych kontaktowych. Po co administracji twoje dane kontaktowe? Pozwalają na szybki i skuteczny kontakt z tobą, by powiadomić cię o:

  • dokumentach gotowych do odbioru, 
  • rozpatrzeniu złożonych wniosków, 
  • potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

Pamiętaj! RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących ciebie. Twoje dane w RDK są bezpieczne. Dostęp do nich ma tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne. 

Profil zaufany – cyfrowe narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych online, bez wychodzenia z domu.

Do czego służy profil zaufany?

  1. W Internecie pełni tę samą funkcję, co dokument tożsamości.
  2. Pozwala na podpisanie dokumentu elektronicznego podpisem, który jest równoważny prawnie z podpisem własnoręcznym (tylko wobec podmiotów publicznych).

Jeżeli we wniosku zaznaczysz, że chcesz potwierdzić profil zaufany:

  • Na numer telefonu komórkowego podany we wniosku przyjdzie wiadomość SMS z jednorazowym kodem. Kod podaj urzędnikowi.
  • Na podany we wniosku adres e-mail przyjdzie jednorazowy kod, który możesz, ale nie musisz podać urzędnikowi (jeżeli nie możesz odebrać tego kodu, to urzędnik i tak potwierdzi twój profil zaufany).
  • Otrzymasz wydruk potwierdzenia utworzenia profilu zaufanego.
  • Urzędnik poprosi cię o podpisanie zobowiązania, że nie udostępnisz swojego profilu zaufanego innej osobie (na drugim egzemplarzu wydruku).

Kiedy twój profil zaufany będzie gotowy, otrzymasz dodatkowe informacje:

  • na podany we wniosku adres e-mail, w kolejnej wiadomości, otrzymasz nazwę użytkownika (login) oraz potwierdzenie, że twój profil zaufany jest gotowy;
  • na numer telefonu komórkowego podany we wniosku otrzymasz kolejną wiadomość SMS z jednorazowym hasłem do aktywacji profilu zaufanego (nie musisz aktywować profilu zaufanego od razu).

Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. 


Отримайте номер PESEL – послуга для іноземців

Якщо Ви іноземець і мешкаєте в Польщі, то можете прописатися – у такому випадку автоматично отримаєте номер PESEL (Загальна система електронного обліку населення). Якщо Ви не можете прописатися, а будь-який державний орган вимагає від Вас вказання номеру PESEL – подайте відповідну заяву. Ознайомтесь, як це зробити.

призначати зустріч 16/670-48-00 wew. 301, 302

Ви отримаєте номер PESEL в обов’язковому порядку, якщо пропишетесь у Польщі для перебування  протягом строку понад 30 днів.

    • Подайте заяву у будь якої районну/ґмінну адміністрацію, якщо не можете прописатися, а Вам необхідно отримати номер PESEL.

 Що потрібно приготувати

Якщо Ви не можете прописатися:

Заяву можна подати особисто або це може зробити від Вашого імені уповноважений представник. Дізнайтеся в адміністрації, яким чином подати заяву через уповноваженого представника.
Пам’ятайте! У заяві слід вказати дійсну юридичну підставу, з якої виникає обов’язок отримання номеру PESEL. Якщо будь-який державний орган (наприклад, Фонд соціального страхування чи Податкова адміністрація) вимагає подання номеру PESEL – цей орган зобов’язаний вказати Вам також юридичну підставу.
Якщо у заяві будуть якісь неточності, Ви отримаєте повідомлення про необхідність її доповнення. Адміністрація може відмовити в розгляді заяви у випадку, коли заява не відповідає формальним вимогам

 Що потрібно зробити

Заповніть заяву і приготуйте документ, який посвідчує Вашу особу – детальна інформація наведена у розділі Що потрібно приготувати.

    • Подайте заяву в будь якої районну/ґмінну адміністрацію – детальна інформація наведена у розділі Де отримати.
  • Скільки заплатити

Послуга безоплатна.
 Скільки чекати


Працівник адміністрації прийме Вашу заяву відразу. Якщо існує підстава для надання номеру PESEL – Ви отримаєте довідку про надання номеру PESEL.

  Де отримати

У районній/ґмінній адміністрації (там, де Ви подали заяву).  

  •  Закон від 24 вересня 2010 р. про облік населення (Законод. Вісн. за 2021 р., позиція 510),
    •    Наказ Міністра внутрішніх справ від 4 січня 2012 р. у справі надання або зміни номеру PESEL (Законод. Вісн. за 2015 р., позиція 1984).